Mecidiyeköy-İstanbul Havalimanı Metro Hattında Sondaj Makinesi Kazası
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na Mecidiyeköy-İstanbul Havalimanı metro hattında çalışan tavan ve rayları delen sondaj makinesiyle ilgili soru sordu, “Plansız, projeyi devreye alan ve yürüten müteahhitler hangi kurum ve firmalardır?” -Daha az iş mi? Teklifte bahsedilen felaket yaşansaydı mutlaka olurdu.” Kim sorumlu veya sorumlu olacak? Söz konusu sondajı yapan firma veya kurum kimden, ne zaman ve hangi iş için izin almıştır? Olayın ardından TCDD’den yapılan açıklamada adı geçen ‘3. kişiler’ kimler ve bu kişilerin Eyüp Belediyesi ile ilişkisi var mı? “Herhangi bir ilginiz veya bağlantınız var mı?” O sordu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Mecidiyeköy-İstanbul Havalimanı metro sınırında metro güzergahında çalışan inşaat firmasına ait sondaj makinesi, 20 Ocak 2024 Cumartesi günü önce tavanı, ardından rayları deldi. sistem kesildi, tren durduğunda kaza yaşanmadı. CHP Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan sorumlu Genel Başkan Yardımcısı, Gölge Bakan ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, konuyu Meclis gündemine taşıdı. Karasu, TBMM’ye soru önergesi sunarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraoğlu’nun yanıtlamasını istedi. Karasu, teklifle ilgili olarak şu sözlere yer verdi:
“BAKANLIĞA BAĞLI KAĞITHANE-İSTANBUL HAVALİMANI METRO HATTI TÜNELİNDE SON FAKAT GERİ DÖNDÜ”
“Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Kağıthane-İstanbul Havalimanı Metro sınır tüneli hafta sonu facianın eşiğine geldi. Kemerburgaz-Göktürk ortasında, sathında yapılan kazık imalatı nedeniyle tünel hasar gördü. 1094 yolcu kapasiteli, saatte 120 kilometre hıza ve 15-15 km/saat hıza sahip. Görgü tanıklarının ifadesine göre olay, trenin yaklaşık 3-4 dakika geçmesinden 3-4 dakika sonra meydana geldi. Trenlerin 20 dakika aralıklarla çalıştığı hatta saat 11.30’da matkap tüneli delerek rayların üzerine inerek rayları tahrip etti. Elektrikli aksamlar da hasar gördüğü için seferler tek seferlik yapıldı. Ancak TCDD’den yapılan açıklamada, , olayın hafifletilmeye çalışıldığını belirterek, şunları söyledi: “Üçüncü şahısların yüzeyde yaptığı kazık imalatlarından dolayı tünel duvarı zarar görmüştür. Metro işletim sistemimiz her türlü dış etkenlere karşı kendini savunacak şekilde kurulduğundan dolayı.” faktörlerden, dışarıdan gelen darbeyi anında algılıyor ve tüm trenlerin korunduğu ve herhangi bir sistemde hasar oluşmadığı belirtildi. “Binlerce vatandaşın kullandığı hatta bir felaket neredeyse önlendi.”
“TCDD’DEN YAPILAN AÇIKLAMADA BELİRTİLEN ‘3. KİŞİLER’ KİMDİR”
CHP’li Karasu’nun Bakan Uraloğlu’na sorduğu sorular şöyle:
“Plansız, projesiz olarak işi devreye alıp yürüten müteahhitler hangi kurum ve firmalardır? Teklifte bahsedilen felaket gerçekleşmiş olsaydı bunun sorumlusu kim olacaktı? Kimden, ne zaman ve hangi iş için yapılmıştı? Söz konusu sondajı yapan firma veya kurum izin alıyor mu? Süreç, Olay gerçekleştirilirken Coğrafi Bilgi Sistemleri tabanlı mı yoksa başka bir bilgi sistemi mi kullanılmadı? TCDD’nin olayın ardından yaptığı açıklamada adı geçen ‘3. kişiler’ kimler? ve bu kişilerin Eyüp Belediyesi ile herhangi bir ilişkisi veya bağlantısı var mı? Olayın ardından bakanlığınız tarafından açılmış bir idari soruşturma var mı? Varsa teklifin yanıtlandığı tarihe göre sonuç nedir? Yapılmamasının nedeni nedir? Bu konudaki açıklamanıza rağmen olay günü Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı’nın son bağlantısı olan ‘Kağıthane-Gayrettepe’ etabında olup test sürüşü yapmış olmanıza rağmen? Açıklama yapmamak. Sınırı kullanan vatandaşlarımızın can güvenliğine değer vermediğiniz ve bu sorumsuzluğun bir parçası olduğunuz anlamına mı geliyor? İstanbul’da bakanlığınızın sorumluluğundaki metro şantiyelerinde son üç yılda her biri ayrı ayrı gösterilen kaç iş kazası yaşandı? “Öneride özetlenen olaya benzer olayların yaşanmaması için bakanlığınızın aldığı önlemler nelerdir?”